Recension av ”Kärlekens historia” på Riksteatern – Latest International Breaking News Today

Regi: Melker Sörensen

Ljusdesign: Jörgen Haimanas

Dramaturg: Ninna Tersman

Scen: Riksteatern, Tumbascenen

Musiker: Jon Lundberg och Johan Reis

Längd: Ca 1 tim och 30 min

Det börjar riktigt töntigt med trams om toalettbesök. Som om en folklig framtoning per automatik kräver billig buskis. Då har föreställningen dessutom tjuvstartat i förtid med ett gäng instagramvideos från såväl tacohörnan i hemmet som resorna med maken Anders Söderberg. Alltså får man räkna med en timme och fyrtio minuter för ett material som håller max en timme.

Men artisten och aktivisten Rickard Söderberg har trots allt ett viktigt ärende utöver att lansera sin historiskt inspirerade roman och dela med sig av insikten att vi människor inte är skapta för att vara lyckliga. Med nya turnéföreställningen ”Kärlekens historia” vill han – förstås – berätta den förbjudna kärlekens historia. Från grottmålningar och egyptiska gravfynd av samkönade par till fascinerande 1600-talsfigurer och förintelseöverlevare.

En efter en kånkar han fram queera karaktärer ur kulisserna: från den franska fäktaren och operasångerskan Julie d’Aubigny till Selma Lagerlöf och Rikard Lejonhjärta. Säkra kort varvas således med spekulationer, och det är synd i en föreställning som har en prägel av påläst och humoristisk historieföreläsning. Söderberg är i regel tvärsäker även när det saknas belägg och jag är inte övertygad om att det alltid gagnar syftet.

Från Riksteaterns föreställning ”Kärlekens historia”.

Men visst framkommer även obestridlig fakta, sådant som den första svenska lagen mot homosexualitet 1608 och hbtq-protesterna som 1979 ledde till att Socialstyrelsen slutade klassa homosexualitet som en sjukdom. Att leva som den man är kan, som Söderberg säger, vara livsfarligt. Inte minst i dagens Ryssland som han flera gånger återkommer till.

Desto starkare blir det när han håller sig till musiken och otvetydigt relevanta livsöden. Hit hör Karl Gerhard och hans nazikritiska kuplett samt Josef Kohout som genomled koncentrationslägret Sachsenhausen med sin rosa triangel. Däremellan lånar sig Söderbergs lediga tenorstämma till operettmelodier, arior, evergreens och poplåtar – fint framskissade av Johan Reis och Jon Lundberg på piano respektive klarinett.

Läs fler scenrecensioner här.

-24 Global News | Latest International Breaking News Today
#Recension #Kärlekens #historia #på #Riksteatern